دکتر سوجانسون کیست؟

تفاوت درمان هیجان مدار مدل جانسون و گرینبرگ

دکتر سو جانسون نویسنده، روانشناس بالینی، محقق، استاد، مجری و سخنران محبوب و یک مبتکر برجسته در زمینه زوج درمانی و دلبستگی بزرگسالان است. دکترجانسون گسترش دهنده اصلی درمان متمرکز بر هیجان (EFT) است که اثربخشی آن را در بیش از ۳۵ سال تحقیقات بالینی (مورد ارزیابی همتایان) نشان داده است.

دکتر سو جانسون مدیر مؤسس مرکز بین المللی تعالی در درمان متمرکز بر عاطفه (ICEEFT) و استاد پژوهشی برجسته در دانشگاه آلیانت در سن دیگو، کالیفرنیا، و پروفسور ممتاز، روانشناسی بالینی، در دانشگاه اتاوا، کانادا است.

دکتر جانسون جوایز مختلفی با توجه به توسعه EFT و آموزش بین المللی برنامه صدور گواهینامه و سایر مشارکت‌های قابل توجه در زمینه زوج درمانی و خانواده درمانی و دلبستگی بزرگسالان، از جمله نشان کانادا و جایزه یک عمر دستاورد ۲۰۲۲ از شبکه ساز روان درمانی دریافت کرده است.

اولین کتاب دکتر سوجانسون برای عموم مردم، محکم در آغوشم بگیر ، هفت مکالمه برای یک عمر زندگی با عشق (2008)، یک نسخه خودیاری از تحقیقات پیشگامانه دکتر جانسون است (چگونه روابط را تقویت کنیم، چگونه آنها را اصلاح کنیم و چگونه آنها را حفظ کنیم). این کتاب پرفروش بیش از یک میلیون نسخه در سراسر جهان فروخته است، به ۳۰ زبان ترجمه شده است، و اکنون یک نسخه همراه دارد، با نام کتاب کار محکم در آغوشم بگیر ، که در سال ۲۰۲۲ منتشر شده است.

همچنین کارگاه هایی که در سراسر جهان برگزار می شوند و در قالب آنلاین (HoldMeTightOnline.com) ارائه می شوند. این برنامه ها به زبان ‌های متعدد ترجمه شده و برای گروه‌ های خاص، از جمله برای زوج‌ هایی که با بیماری قلبی مواجه هستند، برای خانواده‌ هایی با فرزندان نوجوان، برای خانواده‌ هایی با فرزندان بزرگسال، و برای زوج‌ های مسیحی اقتباس شده است.

دومین کتاب دکترجانسون برای عموم مردم، حس عاشقی، علم انقلابی جدید روابط عاشقانه (۲۰۱۳)، بر اساس شواهد علمی جدید و تحقیقات پیشرفته، درک منطقی جدیدی از چرایی و چگونگی عشق ما را تشریح می ‌کند. دکتر جانسون با توضیح اینکه عشق رمانتیک مبتنی بر پیوند دلبستگی است، نشان می ‌دهد که چگونه «حس عاشقی» خود را توسعه دهیم (توانایی ما برای ایجاد روابط طولانی ‌مدت).

شناخته ‌شده ‌ترین کتاب ‌های حرفه‌ ای دکتر جانسون نیز عبارتند از: تمرین زوج ‌درمانی متمرکز بر هیجان: ایجاد ارتباط (نسخه سوم، ۲۰۲۰)، خانواده ‌درمانی متمرکز بر هیجان (۲۰۱۹)، و زوج‌ درمانی متمرکز بر هیجان با بازماندگان تروما (۲۰۰۲). تئوری دلبستگی در عمل: EFT فردی، زوجی و خانواده (۲۰۱۹)، نوید علم دلبستگی را از نظر معنا بخشیدن و ترمیم ارزشمند ترین روابط ما و شکوفایی افراد انعطاف‌ پذیر قوی، ترسیم می ‌کند.

 

علم دلبستگی قوی ‌ترین مدل را برای تغییر درمانی به ما ارائه می ‌دهد، به‌ ویژه زمانی که با اضطراب و افسردگی سروکار داریم، و این که، از بین تمام مدل‌ های مداخله، EFT جوهر دیدگاه دلبستگی را از نزدیک نشان می ‌دهد. EFT ویژگی تعیین کننده ارتباط انسانی مبتنی بر بقا، یعنی احساسات قوی را هدف قرار می دهد و به طور سیستماتیک تعاملات پیوند اصلی با دیگران را شکل می دهد.

جدید ترین کتاب حرفه‌ ای دکترجانسون، مقدمه ‌ای برای درمان فردی متمرکز بر هیجان (EFIT)، که در سال ۲۰۲۱ منتشر شد، مزایای منحصر به فرد EFT را به عنوان یک رویکرد متقابل برای درمان اختلالات هیجانی را مورد تاکید قرار می دهد.

ادگار و الوئیز – حماسه 1 و 2 که در اواخر سال ۲۰۲۲ منتشر شد، اولین اثر داستانی دکترجانسون است که داستان گروهی از حیوانات شگفت ‌انگیز را روایت می ‌کند که یاد می‌ گیرند خود را کشف کنند، با ترس و خطر مواجه می ‌شوند، و تا با هم برای نجات دنیای خود بجنگند.

 

 جوایز دکتر سوجانسون

  • 2022 Psychotherapy Networker Lifetime Achievement Award
  • 2017 Awarded the Order of Canada
  • 2016 APA Family Psychologist of the Year – American Psychological Association, Div. 43
  • 2014 Invited to give the 21st John Bowlby Memorial Lecture at the John Bowlby Memorial Conference 2014, London, UK
  • 2013 Professional Training Award – American Association for Marriage and Family Therapy (AAMFT)
  • 2009 Lifetime Achievement Award – Belgium Association for Couple and Family Therapy
  • 2005 Research in Family Therapy Award – American Family Therapy Academy (AFTA)
  • 2003 Fellow of the American Psychological Association (APA), Family Division – Susan Johnson was made a Fellow in recognition of her contribution to this field.
  • 2003 Excellence in Education Teaching Award – University of Ottawa
  • 2001 Women of Distinction Award for work in health and well-being – YMCA
  • 2000 Outstanding Contribution to the Field of Marriage & Family Therapy Award – American Association of Marriage and Family Therapy (AAMFT)

 

اثربخشی زوجین

متا آنالیز (جانسون و همکاران، 1999) از چهار مطالعه دقیق پیامد انجام شده قبل از سال 2000، اندازه اثر بزرگتر (1.3) را نسبت به هر مداخله زوج دیگری تا به امروز نشان داد. مطالعات به طور مداوم نتایج پیگیری عالی را نشان می دهند و برخی از مطالعات نشان می دهند که پیشرفت قابل توجهی پس از درمان ادامه دارد.

EFT دارای مجموعه ای از تحقیقات فرآیندی است که نشان می دهد تغییر در واقع به روشی که نظریه پیشنهاد می کند رخ می دهد. این سطح از پیوند بین فرآیند در جلسه و اندازه گیری دقیق نتیجه در زمینه روان درمانی غیر معمول است. متا آنالیز های بعدی کارایی EFT را تایید می کند.

EFT تنها مدل مداخله زوجین است که از یک نظریه سیستماتیک تایید شده تجربی از پیوند بزرگسالان به عنوان مبنایی برای درک و کاهش مشکلات رابطه استفاده می کند. تعمیم پذیری EFT در انواع مختلف مراجعان و زوج هایی که با بیماری های همراه مانند افسردگی و PTSD مواجه هستند مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج به طور مداوم مثبت است. نتیجه و فرآیند تحقیق با توجه به عوامل کلیدی رابطه، مانند بخشش صدمات، نیز با نتایج مثبت انجام شده است. مطالعات EFT عموماً دقیق هستند و در بهترین مجلات بررسی شده منتشر می شوند.

 

  • نتایج تحقیقات زوج درمانی متمرکز هیجان (EFT) نشان می دهد که یک درمان موثر برای زوج هایی است که پریشانی رابطه قابل توجهی را تجربه می کنند. از ۳۳۰ زوج مورد مطالعه، ۷۰ درصد در پایان درمان بدون علامت بودند و این دستاورد ها تا ۲ سال پس از درمان ادامه داشت.
  • در پژوهشی با هدف تعیین اثر بخشی آموزش زوج درمانی متمرکز بر هیجان بر نارضایتی جنسی زوجین انجام شد. طرح پژوهشی این پژوهش پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری از بین زوجین شیرازی که به مراکز مشاوره دولتی و خصوصی مراجعه کرده بودند انتخاب شد. از این میان، 16 زوج (۳۲ نفر) که نمراتشان در شاخص رضایت جنسی کمتر از میانگین بود، به طور تصادفی انتخاب شدند. سپس به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل توزیع شدند. نتایج حاکی از وجود تفاوت معنادار بین گروه ها از نظر متغیر وابسته بود. به عبارت دیگر، رویکرد زوج درمانی متمرکز بر عاطفه تأثیر فزاینده ای بر رضایت جنسی زوجین داشته است. این اثربخشی در بین زنان بیشتر مشاهده شد.
  • پژوهشی با هدف اصلی تعیین تأثیر درمان متمرکز بر هیجان (EFT) بر سبک های بیان هیجانی زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز مشاوره منطقه ۲ انجام شد. افراد مورد مطالعه شامل ۳۰ نفر مراجعه کننده به یکی از مراکز مشاوره منطقه ۲ تهران می باشند. نمونه با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند از بین افرادی که فرسودگی شغلی زوجین بالاتری داشتند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از شرکت کنندگان خواسته شد تا پرسشنامه هایی شامل پرسشنامه بیان هیجانی (EEQ) و پرسشنامه دوسوگرایی در برابر بیان هیجانی (AEQ) که توسط کینگ و امونز (1990) تهیه شده بود را پر کنند. در ۱۰ جلسه ۹۰ دقیقه ای بر روی گروه آزمایش انجام شد و پس از تکمیل هر جلسه از گروه آزمایش و کنترل خواسته شد تا مجدداً پرسشنامه ها را تکمیل کنند. نتایج نشان داد که EFT بر افزایش بیان هیجانی، کنترل خود، کنترل پرخاشگری و همچنین بر کاهش دوسوگرایی نسبت به بیان هیجانی، بازداری هیجانی و نشخوار فکری یا تمرین ذهنی تأثیر معناداری دارد. با توجه به نتایج تحقیقات می توان نتیجه گرفت که درمان متمرکز بر هیجان بر سبک های بیان عاطفی زنان متاهل تأثیر می گذارد.

دکتر سوجانسون کیست

  • بررسی استفاده از زوج درمانی متمرکز بر هیجان (EFT) برای زوج‌هایی که در آن یکی از زوج‌ها با اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) تشخیص داده شده است. از نظر نتایج، شرکای جانبازان بهبود قابل توجهی در رابطه و رضایت از زندگی و کاهش افسردگی و کاهش پریشانی روانی گزارش کردند. جانبازان کاهش قابل توجهی در علائم PTSD خود گزارش شده نشان دادند. این نتایج شواهد اولیه ای را برای سودمندی EFT برای کمک به تقویت رضایت از رابطه و رفاه روانی برای جانبازان مبتلا به PTSD و همسران آنها که درمان را تکمیل کردند، ارائه می دهد.
  • نتایج به شدت حاکی از آن است که مداخله EFCT نه تنها رضایت زناشویی را بهبود بخشید بلکه در پیگیری نیز بهبود رضایت زناشویی ادامه داشت. یافته‌ها نشان می‌دهند که EFCT یک درمان مؤثر است، هم در تسهیل تغییرات در طول درمان و هم در حفظ آن پیشرفت‌ها پس از درمان.
  • در پژوهشی مزتبط با صمیمیت زوجین نشان داده شد که EFCT صمیمیت عاطفی، روانی، جنسی، جسمی، رابطه را افزایش داد، اما در صمیمیت اجتماعی-تفریحی و معنوی بین دو گروه تفاوت معناداری وجود نداشت.

 

اثربخشی فردی

دوره اکسترنشیپ و هزینه:

ICEEFT Events

 دوره کوراسکیلز و هزینه:

ICEEFT Events

 

مراحل سوپروایزر سرتیفاید شدن:

دکتر سوجانسون کیست

  • صدور گواهینامه توسط ICEEFT به عنوان یک درمانگر EFT برای یک سال (ممکن است استثنائاتی برای مناطق خارج از آمریکای شمالی ایجاد شود).
  • ۱۰ ساعت مشاوره بین دو سوپروایزر / مربی سرتیفایدشده EFT.
  • گذراندن دوره سوپرویژن برای مشاوره/روان درمانی. اگر در منطقه شما موجود نیست، گزینه ها را می توان با نماینده ICEEFT در میان گذاشت.
  • چهار سال تجربه بالینی با افراد، زوج ها و/یا خانواده ها.
  • نظارت و سوپرویژن بر حداقل سه کارآموز EFT درمانگر.
  • ارائه شرح کتبی از تجربه خود در نظارت:

الف) بر چند نفر نظارت (سوپرویژن)کرده اید.

ب) تعداد مواردی که شما نظارت(سوپرویژن) کرده اید.

ج) شرح کتبی (تقریباً ۱۰۰۰ کلمه) از اینکه چگونه فکر می کنید نظارت شما با اصول نظارت EFT مطابقت دارد. برای حمایت از این دیدگاه مثال‌های مشخصی ارائه دهید.

  • ارسال دو ویدیوی ۳۰ دقیقه ای از طریق Hightail(بخشی در سایت) که نظارت بر دو درمانگر مختلف را نشان می دهد. این ضبط‌ها باید تحت سوپرویژن فردی باشد (که می‌تواند شامل دو درمانگر باشد) و نه نظارت صوتی. یکی از ویدئوهای ضبط شده ارسال شده باید شامل بازبینی سوپرویژن و درمانگر از مطالب جلسه ضبط شده باشد. ضبط‌های نظارت گروهی را می‌توان ارسال کرد، اما ضبط باید روی یک درمانگر و کار او متمرکز شود و باید مشخص باشد که سوپروایزر به آنها توجه یک به یک را می‌دهد.
  • ارسال دو مرجع نامه از مربیان سوپرویژن.
  • هزینه سالانه 100 دلار به ICEEFT قابل پرداخت است. این حق الزحمه برای سرپرستان در طول اولین سال تقویمی آنها، یعنی تا 31 دسامبر سالی که ناظر برای اولین بار گواهی می شود، لغو می شود.

 

اهمیت جلسات سوپرویژن:

اصول کلیدی نظارت بالینی EFT عبارتند از

دکتر سوجانسون کیست

  • اتحاد و پیمان کاری مثبت بین سوپروایزر و فرد تحت نظارت(کارورز) تقویت می شود – ایمنی یادگیری را افزایش می دهد.
  • الگو‌سازی(Modeling )در دسترس است: سرپرست به طور فعال مداخلات EFT را نشان می‌دهد (به عنوان مثال، زبان دلبستگی و رفتارهای غیرکلامی EFT را نشان می‌دهد).
  • مشاهده جلسات درمانی رخ می دهد یا رونوشت ها بررسی می شوند. ایفای نقش با بازخورد، فرصتی برای تمرین ایجاد می کند.
  • بازخورد به کارورز واضح، متمرکز، حمایت کننده و همخوان با مرحله یادگیری او است.
  • عناصر خاصی برای بهبود یا کار کارورز ذکر می شود.
  • تئوری و تکنیک های مکتوب مدل EFT در رابطه، با تمرین ارجاع و آموزش داده می شود (به عنوان مثال، مراحل، مراحل، مداخلات، رویکرد تجربی و غیر آسیب شناسی).

 

اطلاعات مربوط به درمانگران و سوپروایزرهای مورد تایید آیسفت:

پیدا کردن درمانگرهای سرتیفاید شده متناسب با موقعیت مکانی:

در نوار بالای سایت بخش whats is EFt و در بخش find an EFT therapist

پیدا کردن مدرسان:

در نوار بالای سایت بخش about ICEEFT و در بخش ICEEFT trainers

 

 

مراحل درمانگر سرتیفاید شدن

دکتر سوجانسون کیست

درمانگرانی که به دنبال گواهی EFT هستند

راه صدور گواهینامه از اینجا شروع می شود!

یک درمانگر سرتیفاید EFT کسی است که تخصص او در این مدل درمانی توسط مرکز بین المللی تعالی درمان هیجان مدار (ICEEFT) به رسمیت شناخته شده است. اهداف اولیه صدور گواهینامه ارتقای تعالی در اجرای EFT و تضمین حفظ این استانداردها در نظارت و آموزش این رویکرد است.

EFT Externship

 

EFTاکسترنشیپ مورد تایید ICEEFT، آموزش مقدماتی ۲۸ تا ۳۰ ساعته در درمان هیجان مدار (EFT) و اولین قدم به سوی صدور گواهینامه است. این کارگاه ۴ روزه که توسط یک مربی معتبر EFT رهبری می‌شود، شامل مشاهده جلسات درمانی زنده و/یا ویدیویی ضبط‌شده، ارائه تئوری و تکنیک‌های بالینی، تمرین‌های آموزش مهارت‌ها، و بحث در مورد موارد خاص، مطالب و مسائل بالینی است. یک دوره اکسترنشیپ در EFT نقشه راهی برای کار کردن با هیجانات اساسی مراجعان و تسهیل مکالمات درمانی که إحساس دلبستگی ایمن، نزدیکی و ارتباط را افزایش می دهد، در اختیار شما قرار می دهد.

 

Core Skills

آموزش کوراسکیلز( مهارت های بنیادین) EFT مستلزم آن است که شرکت کنندگان دوره اکسترنشیپ EFT را تکمیل کرده باشند. آموزش کوراسکیلز که توسط یک مربی EFT سرتیفاید شده رهبری می‌شود، شامل چهار رویداد ۲ روزه است که در مدت تقریباً یک سال رخ می‌دهد و به ۱۲ شرکت‌کننده محدود می‌شود، یا اگر مربی دوم یا ناظر EFT سرتیفاید شده که گروه را رهبری می‌کند حضور داشته باشد، حداکثر تا ۱۶ شرکت کننده گنجایش دارد. در زمینه کلی EFT Tango، هر یک از رویدادهای ۲ روزه به مراحل خاصی از مدل و وظایف درمانی و مداخلات مشخصه آن مراحل اختصاص دارد. شرکت کنندگان موظفند کار خود را از طریق ارائه جلسات درمانی ضبط شده ارائه دهند.

Supervison (8 hrs.)

سوپرویژن در EFT/EFIT/EFFT توسط ناظران سرتیفایدشده EFT ارائه می شود و به صورت فردی یا گروهی در دسترس است. سوپروایزران سرتیفایدشده EFT مشاوره ای را برای تسهیل یکپارچه سازی مراحل و گام های EFT و اقدامات EFT Tango به درمانگر ارائه می دهند، با این هدف که درمانگر بتواند بر مداخلات و مهارت های EFT لازم تسلط یابد که در نهایت ایجاد دلبستگی ایمن را ارتقا دهند.

Certified EFT Therapist

Certified EFT Supervisor

 

کارگاه هولد می تایت

دکتر سوجانسون کیست

اطلاع از کارگاه های هولد می تایت:

https://iceeft.com/hold-me-tight-events/

برنامه Hold Me Tight می تواند به شما و شریک زندگیتان به روش های زیر کمک کند:

با تقویت پیوند خود رابطه خود را بهبود بخشید

حل بهتر تعارض و حل مثبت مشکلات و همچنین همکاری در مورد مسائل کلیدی مانند مشکلات مالی یا فرزندپروری

سلامت روانی بهتر – افسردگی کمتر، اضطراب کمتر

تصویر بهتر از خود

سلامت جسمانی بهتر به لطف بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن.

بزرگسالان مطمئن روابط بهتری دارند. آنها با دیگران همدلی بیشتری دارند و مراقب بهتری هستند. آنها همچنین می دانند که به چه چیزی نیاز دارند و درک می کنند که چگونه در صورت سخت شدن شرایط، درخواست حمایت کنند.

یک پیوند دلسوزانه و پاسخگو با شریک زندگی خود تعادل احساسی مورد نیاز برای مقابله با چالش های زندگی را فراهم می کند – از مشکلات روزمره تا بحران های بزرگ مانند یک بیماری همه گیر جهانی.

برنامه Hold Me Tight تنها برنامه ای است که هم رضایت از رابطه را بهبود می بخشد و هم پیوند ایمن تر را تقویت می کند. این نسخه آنلاین بر اساس تنها مدل مداخله کوتاه زوجی است که در بیش از ۲۰ مطالعه پیامد تایید شده است که نتایج مثبت بلند مدت را نشان می دهد.